tisdag 10 mars 2009

Gyllengula morotsfrallor


Här nedan kommer ett nytt recept jag provat ikväll:
Morotsfrallor
125 g margarin
3 dl mjölk
3 dl vatten
50 g jäst
3 msk socker
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1 tsk oregano
5 finrivna morötter (saftigast om de rivs för hand)
ca 18 dl mjöl, blandade mjölsorter om man vill
pensling: uppvispat ägg, vallmofrö
Smält margarinet och häll i vatten och mjölk. Ljumma till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll i mjölkblandningen. Rör ut jästen och arbeta i socker, salt, oregano, bakpulver, morötter och mjöl. Arbeta degen länge, den ska vara ganska lös. Jäs under bakduk ca 40 min. Tag upp på mjölat bakbord och knåda degen smidig. Dela i bitar och rulla fina bullar. Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar och jäs 30 min under bakduk. Pensla sedan med ägg och strö lite vallmofrön över. Gräddas i 250 grader ca 10 min.
De blev jättegoda! Prova själva!
Hittade detta recept på matklubben, de har verkligen hur mycket som helst.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad för mjöl och vilken mängd?

Titta in hos mig sa...

Oj, förlåt har visst glömt nämna mjölmängd....ca 18 dl mjöl ska det vara. Jag brukar använda specialvetemjöl eftersom de blir lite luftigare då, annars är det supergott att byta ut ca 4 dl mot grahamsmjöl.

Jeanna sa...

Hej hej! Kikar in här efter en google sökning på just morotsfrallor. Nu har jag följt ditt recept, blev mycket gott.