torsdag 23 juli 2009

Språköra?


Blev lite snopen på min 6-åring idag. Hon hörde finska pratas på radion. Det här är språket som flickan på bussen i Turkiet pratade sa hon då. När vi var i Turkiet var vi på en tur med Fritidsresor och det fanns en finsk tjej med på bussen. Jag fattar inte hur hon kunde ta igen vilket språk det var på radion, nu är ju finska ganska utmärkande men om man tänker på att vi var i Turkiet och hörde en massa olika språk där tycker jag det är fantastiskt att hon tog igen finskan så lätt! Må jag ha en liten blivande tolk? Kanske beror det på att hon har lite finskt blod i ådrorna? Själv är jag väl väldigt begränsad i min finska...... perkele vet väl alla vad det betyder men jag kan även ordet makkarabata! Vilket betyder korvgryta..... vad man nu kan ha för nytta av det? ;0) Sedan har man väl alla läst på elelementen där det står eii sä päätä..... men sedan är det nog slut på mina finska kunskaper! Kanske jag får lära mig mer av min dotter i framtiden =0)

Inga kommentarer: