lördag 27 juni 2009

Mitt allra finaste smultronställe......

Den allra finaste platsen på jorden är i Yxsjön där min farmor och farfar bodde. Gården är numera tom sedan farmor flyttat in på samhället då hon blev änka. Jag, pappa, E och kusin J åkte dit ikväll och jag är så glad att jag kom på att ta med kameran. När jag tänker tillbaka på mina barndoms somrar så är minnena alltid från Yxsjön, ikväll var det en riktigt fin sommarkväll och det blev en riktig nostalgitripp!! :o)


Här är själva boningshuset...... konstigt när jag är där och tittar så ser man inte att trädgården vuxit igen, att färgen flagnat och att det är öde....... Jag ser fortfarande det välskötta hus som farmor och farfar hade, farmors fantastiska trädgård med alla blommor som hon älskar! Jag ser de vita trädgårdsmöblerna som stod i trädgården, där man satt och drack enbärsdricka trots att möblerna är borta för länge sedan....... Jag kan nästan känna doften av nybakade "kungsbulla" som farmor så ofta och gärna gjorde när vi var där.

Här är gaveln på bröggstuga, där farmor några gånger per år bakade tunnbröd en gång i tiden. Det var bland det bästa jag visste, att sitta där i värmen och den mjöliga luften och äta nybakat varmt tunnbröd med det smälta smöret rinnande utför fingrarna...... Jag fick alltid hjälpa till med att borsta mjölet från kakorna och det var så roligt! Jag minns en gång (och det blev nog bara en gång) då mamma skulle lära sig denna konst med att baka tunnbröd, när hon skulle grädda blev det inte några tunnbröd, utan det blev kuddar! ha ha ha ha....

Här hänger den gamla klädlinan kvar med nypor och allt.....


Sist men inte minst! Den finaste bilden av dem alla! Min fina farmor som vi hade glädjen att träffa och fika med idag! Önskar att hon får ordning på sitt onda ben snart så hon kan komma och hälsa på oss!
För övrigt idag så har det varit åter en härlig sommardag. Barnen har varit och badat med mormor idag. J har stupat i säng nu och E cyklade iväg med farmor och skulle fiska.......
Kanske är det just den här sommardagen de kommer att minnas i framtiden........?

2 kommentarer:

Annika sa...

tänk vilka barndomsminnen vår farmor gett oss! Man hoppas verkligen att våra barn får uppleva detsamma. L moppade iväg på stan nu ikväll, det är ju en sån härlig sommarkväll, man vill ju aldrig gå in och lägga sig!
kram A

Marie/Mison sa...

Jo, värmen är det inget fel på! Visst är det tur att vi bor vid Norrlands kustland!? Kan verkligen rekommendera fotokursen. Man lär sig massor. Hon brukar ha dem lite nu och då, så håll utkik i hennes blogg (Whopsie Dasy - länk finns hos mig). Ha en fortsatt bra sommar!