tisdag 26 oktober 2010

Kriget är slut....


Har nu nästan läst ut Morgan Allings bok Kriget är slut. Det är en självbiografi om hur det är att växa upp med alkoholiserade föräldrar och sedan hamna i fosterhem och bli illa behandlad. Det är en gripande bok men innehåller också en hel del skratt.....
Citat ur boken:
" -Sov nu.
-Men vem var det? Jag frågar fastän jag vet vem det var och vad de ska göra. Jag vill att hon ska säga det. Kanske för att hon ska få dåligt samvete. Hon är min och jag vill att hon ska stanna hos mig.
-Det var Bosse, men nu ska du sova, min älskling.
Hon vänder sig om på sidan så att vi ligger ansikte mot ansikte. Jag lägger min hand på hennes öra. Måste pilla på det för att somna. Det är rofyllt att ligga så nära mamma. Hennes utandning blåser i mitt hår och jag försöker andas i samma takt.
Jag hör hur de viskar i köket. Ett litet skratt. Jag känner på mig att något är på gång, men försöker slå bort de tankarna. Jag vill att mamma och jag ska ligga så här för alltid. Hon och jag mot världen.
Men så kommer det. Det skär i mig. Ljudet från metallskruvkorken på en av de där flaskorna med vikingaskeppet på.
-Ska ni bli fulla? frågar jag tyst.
-Nej, då. De ska gå strax, sov nu.
Jag tror henne inte........
Boken är som sagt jättbra!

Inga kommentarer: